Lancering: ‘Game BUUR’

Op 7 juli 2017 presenteerde LocalGames haar allereerste spel. Voor Wijkplaats BUUR werd “Game BUUR” ontwikkeld, een spel waarin bezoekers bekend raken met de omgeving en mensen bij Wijkplaats BUUR. Er ontstond een geweldige dynamiek met de plusminus 60 geïnteresseerde aanwezigen.
[metaslider id=284]
Na een korte ontvangstreceptie werd de presentatie geopend door Dick Bos, aanjager bij StartUp Nijmegen. De volgende onderwerpen kwamen daarbij aan bod.

1: Herkomst

Na een carrière als IT’er en als onderzoeker in de natuurwetenschappen was het voor Joep Bos-Coenraad tijd voor een nieuwe missie: de wereld moest uitdagender, leuker en efficiënter worden. Games zouden daartoe het instrument worden. Op 4 januari 2017 nodigde Joep een aantal inspirerende mensen[note]Robert Augusteijn (IT specialist), Bernard van Gastel (software research), Maarten van Hulsentop (softwareontwikkelaar), Willem de Kleijne (productstrateeg), Tim Smit (CGI & regisseur), Sara Struik (onderwijskundige), Maikel Verkoelen (illustrator) en Lisa Westerveld (politica).[/note] uit voor een intensieve brainstorm-dag over hoe computerspellen kunnen worden ingezet om de wereld positief te veranderen.
[metaslider id=295]
Naast de toenemende mogelijkheden van HTML5 web-applicaties voor desktops zijn er ook veel nieuwe mogelijkheden ontstaan door de mobiele revolutie. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een telefoon met een geweldig beeldscherm[note]Vergis je niet! Niet alleen de opmars van touch-screens heeft mobiele telefoons aantrekkelijker gemaakt voor game development, maar ook de heldere kleurenweergave, verminderde krasgevoeligheid en verbeterde reflectie-eigenschappen zijn hiertoe cruciaal. 10 jaar geleden zag je buiten op het scherm van je mobiele telefoon alleen de reflectie van de lucht[/note], GPS, (snel) mobiel internet en een camera functie. Daarmee ontstaan talloze nieuwe toepassingen van spellen, waarvan Pokemon GO en augmented reality games pas het topje van de ijsberg zijn.

Aanvullend vertelde Joep over hoe hij bij toeval in contact kwam met fotograaf Silvia van Uden. Zij was direct enthousiast over de combinatie van games en fotografie en mogelijkheden die daarbij ontstaan. Niet veel later zou Anne Kester het team komen versterken om onderzoek te doen naar het effect van onze spellen op de gebruikers.

Daarna werd er stilgestaan bij de kracht van gamification. Gamification is het gebruik van spel-elementen voor niet-spel doeleinden. Dit hoeft niet in een klassieke spelvorm te gebeuren, maar dit kan wel. Hiervan werden verschillende voorbeelden gegeven.
[metaslider id=294]

2: Demonstratie

Na de inleiding was het tijd voor kern van de presentatie: de demonstratie! Er werd gevraagd om een vrijwilliger uit het publiek om het spel voor iedereen te testen. Na een kort moment van stilte nam Jasper Rietrae deze verantwoordelijke taak op zich, en dat deed hij met verve.

Terwijl Jasper het spel ontdekte besprak Silvia wat we zagen met Werner van de Wiel. Werner is een van de initiatiefnemers van Wijkplaats BUUR, en een leidende speler in de ontwikkeling van Game BUUR. Werner is tevens een van de hoofdrolspelers uit het spel, hetgeen tot enthousiaste reacties van zijn aanwezige collega’s in de zaal leidde.

Terwijl Jasper ontdekte hoe de intuïtieve navigatie werkte en wat het doel van het spel was, vertelde Werner waarom het spel zo’n geweldige kans is om de missie en de ontspannen huiskamersfeer van Wijkplaats BUUR over te brengen.

3: Research

Gamification is hot. Sinds een aantal jaar praat iedereen erover, maar wat valt er te meten? Marketing-onderzoeker Anne Kester bestudeerde het effect van een aantal spel-elementen in ‘Game BUUR’ en vertelde over haar bevindingen. Anne vertelde hoe voor haar onderzoek verschillende versies van het spel zijn ontwikkeld. In beide versies kreeg de speler via dezelfde spelpersonages[note]Adventure games maken veel gebruik van zogenaamde NPC’s: Non-Playable Characters. Dit zijn personages in het spel die niet (live) door een ander mens worden gespeeld[/note] dezelfde informatie aangereikt, maar in één versie (de high gamified setting) kreeg de speler dit in een omgeving met veel meer spel-elementen (scoreborden, vrije navigatie, personalisatie) tot zich dan in de andere versie (de low gamified setting). Wat zien we? Er blijken sterke relaties tussen de tevredenheid van gebruikers en hun zgn. ‘word of mouth‘ [note]Word of Mouth (WOM): hiermee wordt in de marketing bedoeld de mate waarin gebruikers bereid zijn om anderen te vertellen over een dienst of product[/note] in relatie tot de autonomie die een speler ervaart, diens competentie (hoe sluit het niveau van het spel aan op de speler?) en de verbondenheid die de speler voelt met de omgeving uit het spel.
[metaslider id=304]

4: Toekomst

Game BUUR is een interessant voorbeeld van hoe computerspellen kunnen worden gebruikt als marketing instrument. De meeste spelers raakten erg benieuwd naar Wijkplaats BUUR ‘in het echt’ en wilden de koks en medewerkers graag ontmoeten. Joep illustreerde uiteenlopende nieuwe casussen waar spellen van LocalGames een groot verschil kunnen maken. In de toekomst wil LocalGames ook spellen ontwerpen die op een locatie gespeeld moeten worden. Zowel GPS-informatie als codes uit de omgeving worden gebruikt om een brug te slaan tussen adventure games en escape-room puzzels.
[metaslider id=317]
De middag werd afgesloten met een feestelijke borrel. ‘Game BUUR’ kan worden gespeeld op de website van Wijkplaats BUUR.

 


Voetnoten: